Hos Facebook ligger mange annonser og slurer med alt for mange visninger til de samme personene. Dette er et problem vi kjenner igjen fra TV. Noen personer ser reklamefilmen en haug med ganger, annonsevisning nr 18 og 19 har svært liten verdi for annonsørene. Dette er et problem som TV 2 ikke har mulighet for å fikse, men for Facebook bør det være en svært enkelt jobb. Fiks det! Nå!
Juleønsket kommer sammen med massevis av kjærlighet. Jeg elsker at jeg på Facebook kan rette annonsene mine kun mot:
- 1.920 personer som er interessert i fluefiske
- 1.020 kvinner mellom 25 og 45 år i Bergen som snakker polsk
- 116.000 nordmenn som har iPad 3
Ingen kan gi oss mer presise målgrupper enn Facebook. Grunnen er at jeg logger meg inn og gir Facebook en rekke opplysninger om meg selv. Disse blir vakkert tilgjengelig for annonsørene.
Lær av YouTube
Men som annonsører har vi ikke bare en klar formening om hvem som skal se annonsene våre. Hvor ofte de ser annonsene og i hvilken rekkefølge er også viktig. Her er YouTube flinke: Jeg kan bestemme at reklamefilmen min skal vises maksimalt tre ganger for den samme personen. Når noen har sett filmen tre ganger skal disse få et nytt annonsebudskap.Å kode inn en mulig frekvensbegrensning hos Facebook burde en sommervikar ha fikset i en lunsjpause. Sammenlignet med alt det andre vakre utviklingsarbeidet Facebook gjør kan det ikke være vanskelig. Hvorfor skjer det ikke? Er Facebook redd for å miste omsetning på denne måten er det ekstremt kortsiktig tenkt: Noen kampanjer vil bruke mindre penger hvis frekvensstyring kommer. MEN: Facebook som annonsemedium vil bli langt bedre og i stand til å hente enda mer penger fra TV, radio og andre medier som slett ikke kan by på frekvensstyring.
Hundrevis av reklamemillioner skal ut på vandring i 2014, med frekvensstyring på plass vil Facebook være posisjonert for å få en langt større andel av disse.
Mange ønsker oppfylt allerede
En stor takk og et smil sendes Facebook for ønsker jeg har fått oppfylt den siste tiden:- Kraftig ryddig i annonseformatene
- Mulighet for å gjøre bilder i annonser klikkbare dit jeg vil
- Det er lov å premiere de som liker eller kommenterer en annonse (så får vi heller tilgi de annonsørene som bruker dette på en lite relevant måte)
- Markedets mest effektive app-annonser
Disse riktige tiltakene bidrar til at vi hos iProspect vil hjelpe langt flere kunder til å plassere mer av annonsekronene sine hos Facebook i 2014. Facebook er mer enn god nok til å hente en større annonseomsetning enn i dag. Nye annonsører vil komme til og mange eksisterende vil øke Facebookbudsjettene sine i 2014. Garantert! Men gjør nå den lille kodejobben for å få på plass frekvensstyring da, så skal jeg ønske dere god jul med et enda større smil
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar