120 tegn kan brukes for å skille deg ut fra massene på LinkedIn og Google. De færreste bruker plassen, det bør du gjøre! Bruk et minutt på å skaffe deg en god ”Professional headline”.
Hva er en professional headline
Det er den viktigste teksten om deg selv på LinkedIn. Den blir vist:
- Rett under navnet på profilen din
- I søkeresultatene på LinkedIn
- Når din LinkedIn profil vises i Google
Slik ser det ut når jeg har oppgitt Foredragsholder og konsulent innen sosiale media, søk og nettmarkedsføring som headline.
- Rett under navnet på profilen din
- I søkeresultatene på LinkedIn
- Når din LinkedIn profil vises i Google
Slik ser det ut når jeg har oppgitt Foredragsholder og konsulent innen sosiale media, søk og nettmarkedsføring som headline.
Hvordan endrer du headline?
Lynende enkelt! Klikk på Edit profile, deretter på den lille pennen og skriv akkurat den teksten du vil. Du kan endre når du vil og har maksimalt 120 tegn til rådighet.
Hva om du ikke oppgir noen headline?
Da bruker LinkedIn stillingstittelen og arbeidsgiveren du har i dag. Er ikke dette nok, tenker du kanskje? Tja, den informasjonen finnes uansett på LinkedIn profilen din. Den profesjonelle overskriften skal du i hovedsak bruke til to ting:
- Gjøre det fristende å ta kontakt med deg
- Løfte deg på viktige søkeuttrykk
Gjør det fristende å ta kontakt
De fleste bruker jo LinkedIn for å bli funnet. Noen er på jakt etter et faglig nettverk, andre skal selge på vegne av virksomheten sin. Noen er på jakt etter ny jobb, andre skal fremstå som en OK sjef når de leter etter nye medarbeidere.
Din overskrift er svært viktig siden teksten her er det første man ser når du dukker opp i et søkeresultat. En god overskrift vil oppmuntre folk til å klikke seg videre for å lese profilen din. Tenk derfor nøye på hvilke 120 tegn du bruker.
- Gjøre det fristende å ta kontakt med deg
- Løfte deg på viktige søkeuttrykk
Gjør det fristende å ta kontakt
De fleste bruker jo LinkedIn for å bli funnet. Noen er på jakt etter et faglig nettverk, andre skal selge på vegne av virksomheten sin. Noen er på jakt etter ny jobb, andre skal fremstå som en OK sjef når de leter etter nye medarbeidere.
Din overskrift er svært viktig siden teksten her er det første man ser når du dukker opp i et søkeresultat. En god overskrift vil oppmuntre folk til å klikke seg videre for å lese profilen din. Tenk derfor nøye på hvilke 120 tegn du bruker.
Løft deg på viktige søkeuttrykk
Bruken av søketjenesten på LinkedIn eksploderer. Hit går mange for å jakte på kompetanse og gjør søk som-
- Advokat avtalerett Bergen
- AdWords
- Konsulent SAP
De som da dukker opp er brukere som har disse søkeordene i sine profiler. Et av de aller viktigste stedene du kan ha de riktige søkeordene er i den profesjonelle overskriften din. Men pass også på å få søkeordene med:
- i beskrivelsen din
- i omtalen av de ulike stillingene du har hatt
- som nøkkelord under Skills and Expertise
Synlig i Google
Google liker innholdet fra LinkedIn. Har du en LinkedIn-profil kommer den gjerne høyt opp når noen søker på ditt navn. Og om du da har oppgitt en headline henter Google denne og viser den i tilknytning til din profil. På akkurat samme måte som Twitter henter din bio. På søk etter Espen Grimmert er LinkedIn og Twitter treff nr 4 og 5. De er altså en viktig del av min online CV.
Et lite ekstra triks for å komme høyt opp på eget navn er å ta en tilpasset URL på både LinkedIn og Twitter med ditt navn. Det er selvsagt lettere når du heter Grimmert enn Hansen, men kombinasjonen fornavn.etternavn for ditt navn er kanskje fremdeles ledig? Og her er det førstemann til mølla!
Et lite ekstra triks for å komme høyt opp på eget navn er å ta en tilpasset URL på både LinkedIn og Twitter med ditt navn. Det er selvsagt lettere når du heter Grimmert enn Hansen, men kombinasjonen fornavn.etternavn for ditt navn er kanskje fremdeles ledig? Og her er det førstemann til mølla!
![]() |
LinkedIn-adressen din endrer du med et tastetrykk |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar