Tabellen under viser TNS Gallups oversikt over antall unike brukere i uke 42 i henhvoldsvis 2011 og 2010.
Vi ser at mange nettsteder går tilbake, det er ikke lenger slik at alle nettsteder vokser inn i himmelen.
Her skal jeg selvsagt si obs obs! Vi sammenligner to uker, tallene vil variere noe etter hvordan nyhetsbildet er. For noen nettsteder er heller ikke tallene helt sammenlignbare. Nettby var en del av VG Nett for et år siden, men er nå lagt ned. MSN har ikke så svak utvikling som disse tallene indikerer siden beregningsgrunnlaget for MSN er endret i løpet av året.
Sorterer vi listen etter hvilke nettsteder som har størst vekst får vi et interessant bilde:Her skal jeg selvsagt si obs obs! Vi sammenligner to uker, tallene vil variere noe etter hvordan nyhetsbildet er. For noen nettsteder er heller ikke tallene helt sammenlignbare. Nettby var en del av VG Nett for et år siden, men er nå lagt ned. MSN har ikke så svak utvikling som disse tallene indikerer siden beregningsgrunnlaget for MSN er endret i løpet av året.
Alle de store mediehusene med utgangspunkt i TV eller avis har pen fremgang. Kanskje spesielt imponerende av VG å vokse med nye 100.000 unike brukere og øke avstanden til Dagbladet fra et så høyt utgangspunkt.
Jeg har tilgitt meg å gi noen kommentarer til tallene i Dagens Næringsliv i dag, her sier jeg blant annet at portaler er taperkonsepter i dagens mediebilde, de må fornye seg kraftig eller akseptere at de vil fortsette å miste brukere.
Jeg har tilgitt meg å gi noen kommentarer til tallene i Dagens Næringsliv i dag, her sier jeg blant annet at portaler er taperkonsepter i dagens mediebilde, de må fornye seg kraftig eller akseptere at de vil fortsette å miste brukere.
For få år siden var portalsider som SOL og Startsiden blant trafikkvinnerne på nett, og selskapene oppnådde skyhøye verdivurderinger. Slik er det ikke lenger:
Schibsted solgte 16, 6% av Startsiden til Telenor for 81 millioner kroner i 2006. Selskapet ble altså verdsatt til nær en halv milliard kroner. Jeg tror nok ingen vil betale en halv milliard kroner for Startsiden i dag. Vi ser at resultatet til Startsiden nå faller år for år, de hadde sitt rekordresultat i 2007, siden har det gått nedover. Jeg tror aldri de kommer tilbake til 2007.
Nettportalene MSN, SOL og Startsiden og nettkatalogene Gule Sider og Kvasir mister altså alle brukere. Internasjonalt er det også tunge tider for portaler. En viktig årsak er at nettbruken flytter seg nå raskt til mobil og tablets, og mobilen er døden for portaler. Det er ikke naturlig for brukerne å ha en startside på mobil slik mange fremdeles har Startsiden eller SOL som startside på nett
Så lyver jo denne listen litt. Mange av de mest interessante nettstedene er ikke med fordi de ikke har kjøpt seg plass på målingen til TNS Gallup. Facebook, Google og YouTube mangler. Nettsteder som har hatt svært sterk vekst de siste årene, ikke minst har de plaget Microsoft. Det var f.eks. en genistrek av Facebook å lansere sin egen chat. Det har lokket millioner av brukere bort fra MSN Messenger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar