fredag 18. juni 2010

Suksess for LinkedIn - kollaps for Nettby

For 8 måneder siden var Nettby Norges tiende største nettsted, mens LinkedIn var nummer 65 på listen. Nå er LinkedIn større enn Nettby. Det skjer raske endringer i nordmenns bruk av sosiale medier.

Det kan være vanskelig å følge bruken av sosiale medier. Nettsteder som Facebook, YouTube, LinkedIn og Flicker betaler ikke for å la seg måle av TNS Gallup, mens VG lar Nettby bli målt som en del av VG Nett på de offisielle trafikktallene til TNS Gallup. Et godt mål på populariteten til alle nettsteder er topplisten til Alexa.com. Topplisten der oppdateres kontinuerlig basert på en rekke kilder. Alexa listen er nok ikke like presis som Topplisten til Gallup, men følger man endringer over tid her får man et godt inntrykk av hvilke nettsteder som vokser og hvilke som mister brukere.

Alexas liste viser de 100 mest besøkte nettstedene blant brukere i Norge. Jeg har løftet ut de mest kjente sosiale mediene fra listen og sammenlignet topplisten fra 18. juni med tilsvarende liste fra 18. oktober. Da får man denne rangeringen:


1. Facebook (frem en plass)

4. YouTube (tilbake en plass)

9. Wikipedia (frem 3)

18. Twitter (frem 3)

40. LinkedIn (frem 25)

46. Nettby (tilbake 36!)

50 Flickr (frem 2)

72 MySpace (tilbake 24)


Vi ser at Facebook befester sin suverene posisjon, det er åpenbart at nettstedet fortsetter å ta brukere fra Rupert Murdochs MySpace og fra VGs Nettby. I uke 23 i fjor noterte VG Nett 43,9 millioner sidevisninger om dagen, den samme uken i år stoppet de på 18,5 millioner. Når mer enn halvparten av trafikken er borte fra VG Nett skyldes det kollapsen for Nettby som VG teller som en del av VG Netts trafikk.



Den svært sterke veksten til LinkedIn demonstrere at det er rom for et forretningsorientert sosialt nettverk som det seriøse svaret på Facebook. Når brukerne nå strømmer til bør norske virksomheter komme etter, det er få norske bedrifter som utnytter LinkedIn profesjonelt til markedsføring og rekruttering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar