torsdag 28. juli 2016

Rekordtall fra Facebook

I går kveld overrasket Facebook markedet med suverene tall: Veksten til selskapet er nå intet mindre enn imponerende. Bare det siste året har annonseinntektene vokst med hele 63%, mens de når mer enn 1,1 milliarder brukere hver dag. Annonsørene strømmer til. Mer enn 1.000 bedrifter i Hordaland annonserer nå på Facebook.
Her kommer noen hovedpunkter fra presentasjonen i går kveld:


Stor vekst i brukere
Facebook noterte 1.13 milliarder daglige brukere i juni. Hver måned når de nå 1,71 milliarder mennesker. Opp 15% siste år. Vi har altså fått mer enn 200 millioner nye Facebookbrukere. Det gjør gårsdagens tall for Twitter ekstra svake. Da rapporterte de 313 millioner brukere pr måned og nesten ikke vekst i det hele tatt. Også i Norge befester Facebook posisjonen. TNS Gallups Interbuss melder at 82% av alle norske nettbrukere benytter Facebook, opp fra 79% for et år siden.

Instagram er ikke inkludert i tallene over. Her opplever Facebook enda kraftigere vekst, både i Norge og internasjonalt. Instagram når nå 38% av norske nettbrukere hver uke, opp fra 30% for et år siden.


Enorm vekst i annonseinntekter
På forhånd var det ventet at Facebook ville notere inntekter på 6,02 milliarder dollar siste kvartal. Her slo de til med hele 6,44 milliarder. De aller fleste fra annonser hvor veksten er på hele 63% siste år.

Det viktig å være klar over at Facebook rapporterer inntekter fra tjenestene Facebook og Instagram samlet. En viktig årsak til den enorme veksten er at Facebook har vært sjeldent flinke til å kommersialisere Instagram. I Norge var det umulig å annonsere på Instagram for et år siden, nå kaster både store og små norske annonsører seg over tjenesten. En viktig årsak er at det er enkelt å bestille Instagram-annonser via det samme grensesnittet som vi bruker til Facebook.annonser.


Facebook er mobilkongen
For et år siden hentet Facebook 76% av annonseinntektene sine fra mobil. Nå er denne andelen hele 84%. Facebook er drivende dyktige til å tenke “mobil først” i absolutt alt de gjør. Her har mange annonsører mye å lære.


Produktutvikling driver veksten 
At Facebook nå omfavnes av annonsørene har med flere brukere å gjøre, men i stor grad også med bedre annonseprodukter. Avanserte annonseprodukter rulles ut i høyt tempo. Mer enn 2,5 milliarder produkter er nå gjort tilgjengelig for Facebook-annonser via såkalte Dynamiske produktannonser, en løsning for de største nettbutikkene som XXL og Expert.

Bilannonsørene har fått sitt produkt via Lead-annonser som gjør det lynende enkelt for oss å fylle ut skjemaer direkte i nyhetsstrømmen. Facebook hevdet i går at de skaffer potensielle bilkjøpere med mer enn 90% rabatt i forhold til annen digital annonsering.


Mer enn 1000 bedrifter i Hordaland annonserer på Facebook
En stor grunn til Facebooks suksess er at de omfavnes av små og mellomstore bedrifter. Sheryl Sandberg fortalte i går at de nå har mer enn 60 millioner aktive «business pages». Det er opp 10 millioner bare siste kvartal. Godt over 3 millioner av disse er allerede aktive annonsører. Mange flere vil komme til. Vi har nå helt sikkert passert 1.000 bedrifter i Hordaland som annonserer på Facebook.

Genistreken til Facebook er at det er enkelt for den lokale frisøren, restauranten eller kommunen å annonsere effektivt på Facebook, samtidig som svært avanserte løsninger er tilgjengelig for verdens største annonsører.

Facebook har blitt småannonsørenes beste venn, det merker nå lokalaviser over hele Norge. Uansett hvor du er i Norge har nå Facebook større dekning enn lokalavisen. Sheryl Sandberg la mye vekt på hvordan Facebook vil hjelpe de miste bedriftene i går. Hun nevnte at en tredjedel av de minste bedriftene i USA ikke har en nettside, men at disse enkelt kan bli tilgjengelig online via Facebook og at de der kan starte annonsering for bare noen få dollar. Hun understreket derfor at det er viktig for Facebook å gjøre annonseproduktene enklere. Et viktig område hvor de allerede har kommet langt de siste par årene.


Facebook er langt mer enn annonser
Facebook har blitt dramatisk mye viktigere for de fleste bedrifter i Norge det siste året. Det skylder mer enn flere brukere og bedre annonseløsninger: Facebook blir langt bedre til kundeservice ved at Facebooksidene har fått rikere funksjonalitet og Messenger kan utnyttes bedre. Zuckerberg snakket i går mye om dialog med bedrifter via Messenger og at det de siste månedene er utviklet mer enn 10.000 bots eller små programsnutter for Messenger for å automatisere kommunikasjonen mellom brukere og bedriften. Her må norske kundeservice-organisasjoner følge med!


Facebook har nå passert 2 milliarder søk pr dag
Facebook blir også viktigere som søkemotor, derfor finner du f.eks hver eneste norske McDonalds restaurant, hver Starbucks og hver Telia-butikk på Facebook med riktige åpningstider og adresse. Facebook har nå passert 2 milliarder søk pr dag, jeg er sikkert på at vi kan vente oss kraftig satsing på søk fra Facebook sin side fremover, Zuckerberg la vekt på søk i sin presentasjon i går.