lørdag 18. januar 2014

LinkedIn: 13 tips for økt utbytte

Bruken av LinkedIn har eksplodert det siste året, både i Norge og internasjonalt. Facebook sin «seriøse fetter» blir viktigere og viktigere. Her får du 13 raske tips om hvordan du utnytter LinkedIn bedre.

1. List all relevant erfaring. Ha en komplett CV på LinkedIn med alle posisjoner du har hatt siden videregående skole. Jo flere «arbeidsgivere» du legger til, jo oftere vil du bli synlig for potensielle kontakter. Husk at du kan liste mer enn rene ansettelsesforhold. Kanskje har du hatt relevante styreverv?

2. Finn tidligere kollegaer og studiekammerater. Når du har listet hvor du har arbeidet og studert finner LinkedIn for deg dem som arbeidet på samme sted samtidig. Send en invitasjon til alle du kjenner og ønsker kontakt med.

3. Spar på alle relevante kontakter. Fordelen med å ha kontaktene dine på LinkedIn istedenfor i visittkortsamleren er at på LinkedIn oppdaterer kontaktene sin kontaktinformasjon selv. Du får beskjed når noen får ny jobb og har alltid e-post og telefonnummer lett tilgjengelig. Etter vellykkede møter bør du sende en LinkedIn-invitasjon til de du har møtt

4. Bruk er seriøst og lett gjenkjennelig profilbilde. Du skjønner hvorfor.

5. Finn en god profesjonell tittel. Denne er viktig både for synlighet på LinkedIn og i søk. Jeg har skrevet en egen artikkel om din profesjonelle tittel

6. Lag et godt summary. By på 2-3 avsnitt som beskriver deg. Det er her du skal friste folk til å ta kontakt

7. Husk søkesynlighet. Bruk viktige søkeord i summary og når du beskriver hva du har arbeidet med. Er du advokat og arbeider mye med avtalerett bør avtalerett nevnes her. Hjelper du kunder med Google annonsering, så pass på å få med både Google, annonsering og AdWords.

8. Lag lenker til relevante nettsider. Fra profilen din kan du enkelt lenke til nettadresser folk kan gå til for å bli bedre kjent med deg. Du bør lenke til arbeidsplassen din, men kanskje også en blogg eller Facebookprofilen din.

9. Anbefal andre – men ikke alle. Muligheten til å gi anbefalinger på LinkedIn er en fin måte å synliggjøre tidligere kollegaer og andre du kjenner på. Men husk at anbefalingene blir en del av din profil også. Du fremstår for eksempel som en bedre sjef om du anbefaler en tidligere god medarbeider. Anbefal bare mennesker du virkelig ønsker å si noe positivt om. Skriv korte, konsise anbefalinger.

10. Gjør gode SlideShare presentasjoner synlige. Du kan koble en hel rekke applikasjoner til LinkedIn-profilen din. Noen av disse kan være litt «masete» som «My Travel» hvor reisene dine blir delt. Men har du gode SlideShare presentasjonen er det en ypperlig måte å vise frem hva du er flink til.

11. Meld deg inn i relevante grupper. Finn grupper som er relevante for arbeidet ditt. Ved å melde deg inn her kan du få et større nettverk, lære mye fra diskusjonene og eventuelt vise frem egen kunnskap som diskusjonsdeltager.

12. Ikke la Twitter-kontoen din publisere automatisk på LinkedIn! På LinkedIn kan du «skrive noe på veggen din». Omtrent som på Facebook og Twitter. Men husk at dette er en arena for korte, forretningsorienterte meldinger. Det er mulig å automatisk publisere alt du sier på Twitter på LinkedIn, men dette ser gjerne svært masete og uprofesjonelt ut.

13. Lag en god bedriftsprofil. Alle på LinkedIn blir koblet til bedrifter de arbeider i og har arbeidet i. Lag en riktig bedriftsprofil for din bedrift, det er gratis. Bruk en kort beskrivelse, logo og stikkord som beskriver hva dere arbeider med. Lag lenker til nettside, oppgi adresse, bedriftsstørrelse og hvilken bransje dere opererer i. Dette er viktig for å bli funnet når folk søker på LinkedIn etter nye forretningsforbindelser.


Du bør også være innom LinkedIn hyppig, gjerne publisere faglig nyttige innlegg og vær raus med å like det andre sier som du ønsker å gi oppmerksomhet. 
Husk at en ”Like” er langt mer verdt på LinkedIn enn på Facebook.