onsdag 15. januar 2014

”Like” mer verdifullt på LinkedIn enn på Facebook

LinkedIn er et fantastisk verktøy for å spre budskap utenfor ditt eget nettverk. Spesielt bra fungerer det om du får litt hjelp av vennene dine.

I motsetning til Facebook er LinkedIn også svært generøs med statistikk som viser hvor mange som ser oppdateringen din.

Like Facebook
Du når en liten andel av nettverket ditt

LinkedIn har slett ikke den samme høye daglige bruken som Facebook. Sier du noe her kan du ikke regne med å nå massene i løpet av minutter. Mange har opprettet en LinkedIn-profil, men er svært sjelden innom slik at de ikke får med seg nyheter som deles.

Jeg delte en nyhet på LinkedIn for to dager siden. 166 av mine forbindelser har sett denne nå. Det er jo ikke imponerende mye. Jeg har 1332 forbindelser på LinkedIn. Kun 12% har fått med seg budskapet.

”Like” gir kraftig spredning

Av de 166 vennens som så nyheten har 14 likt og to kommentert denne. Takk! DA begynner ting å skje. LinkedIn viser generøst hva dine forbindelser liker og kommentere. Disse 16 handlingene fra mine venner førte til at hele 812 personer som kun er ”venn av mine venner” så min nyhet. En av disse kommenterte og 21 likte, dermed ble budskapet spredt videre til deres venner igjen.

Virker mye kraftigere enn hos Facebook

Hva mine venner liker på Facebook påvirker i liten grad hva jeg ser på der. På Facebook må vennene si noe selv eller dele for å trenge seg inn i min nyhetstrøm. Mens på LinkedIn er det altså ofte nok med et Like!

Hva er lærdommen?

Jeg er nær en LinkedIn-evangelist. Både bedrifter og privatpersoner bruker LinkedIn for lite. Mitt råd er å

  • Bli flinkere til å dele godt innhold på LinkedIn.
  • Innholdet bør være faglig nyttig for mange i ditt nettverk. LinkedIn er ikke stedet for å sutre over nok et Manchester United tap
  • Lær de ansatte i organisasjonen din at Like og kommentarer på LinkedIn er svært verdifulle og bidrar til spredning av budskap
  • Vær generøs med dine egne Likes på godt innhold du vil heie frem.


I tillegg til å like godt innhold, skal min drømmemedarbeider også bruke LinkedIn før og etter møter.