onsdag 23. februar 2011

Bedriftssøket - Ski VMs største flopp


TV 2s VM studiosendinger kl 21.35 sponses av Bedriftsøket.no. Tror du katalogselskaper sponser TV-program for å få flere brukere? Neida, de sponser for å gi sine selgere et salgsargument slik at enda flere småbedrifter skal lokkes til å kjøpe en annonse som for de fleste har null verdi. Det gjør meg litt trist. Enda tristere blir jeg av at mange bedrifter etter å ha kjøpt en slik oppføring tror de er lett å finne på nett, og dermed ser bort fra langt viktigere aktiviteter som søkemotoroptimalisering, bruk av Google Places og kanskje å annonsere der det er mange brukere.
Under har jeg hentet tilgjengelige trafikkdata for en del søkemotorer og katalogtjenester. Vi ser at Bedriftsøket har 4.324 brukere. I norsk internettsammenheng er det svært puslete. Gule Sider har 68 ganger så mange daglige brukere mens Google har flere hundre ganger flere brukere enn Bedriftsøket.no
Katalog/Søkemotor
Unike brukere i følge TNS Gallups TopplistenPlassering på Alexa.coms rangering av de 1000 største nettstedene i Norge
Google
NA
1
YouTube
NA
3
Finn
738.876
5
Yahoo
NA
9
Gule Sider
296.268
13
Kvasir
166.120
36
1881
132.869
40
Bing
NA
43
ABC Søk
NA
71
Nettkatalogen
31.984
192
180.no
30.090
290
Dittdistrikt.no
12.460
843
Bedriftsøket.no
4.324
Ikke blant de 1000 største
Finnfirma.no
3.618
792
Bedriftsdatabasen.no
NA
538
Telefonkatalogen.biz
NA
1013
Tabellen viser antall unike daglige besøkende i uke 6 i år (kilde Topplisten hos TNS Gallup) og hvilken posisjon nettstedene har på Alexa.coms oversikt over de største nettstedene blant brukere i Norge. Det er flere feilkilder knyttet til Alexas tall, men vi kan slå fast at et nettsted som ikke er på topp 1000-listen her har svært, svært beskjedent med brukere.
Hvem kan Bedriftsøket sammenlignes med? Tja , de har færre daglige brukere enn Hallingdolen.no. Allikevel klarer de å si på sine nettsider at de er Et av bransjens hurtigst voksende selskaper. Da er de tydeligvis ikke opptatt av å vokse når det gjelder antall brukere. Bedriftsøket dukket opp på Gallups topplisten etter sommeren i fjor og noterte den siste uken i august 5.445 brukere, siden den gang har de altså mistet 20% av brukerne sine. De aller fleste andre nettsteder har økt antall brukere i samme periode, hallingdolen.no er opp 28%. Bruken faller altså, trass i VM sponsing.
Det eneste som øker for Bedriftsøket er omsetningen, fra 17 millioner i 2007 til 29 millioner i 2009. Samlet resultatet før skatt har i løpet av disse 3 årene vært på godt over 20 millioner kroner. Her går altså det aller meste av pengene til eierne istedenfor å utvikle nettstedet eller aktiviteter som skaffer brukere og dermed verdi for annonsørene.
Ekstra ille er det at mye av den lille trafikken som kommer til Bedriftsøket har null kommersiell verdi. På Bedriftsøket kan du for eksempel prøve spillet Kicking Boss hvor du skal sparke medarbeiderne dine mer enn 1000 meter. Hvorfor finnes dette spillet hos Bedriftsøket? Selvsagt i et forsøk på å øke antall brukere. Men det har jo null verdi for en advokat eller en frisør som kjøper en dyr annonse hos Bedriftsøket at brukere kommer til Bedriftsøket for å spille Kicking Boss. Det er isteden tid for å sparke Bedriftsøket og alle andre katalogtjenester nærmest uten brukere langt ut av annonsebudsjettet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar