torsdag 9. februar 2012

10 tips for statusoppdateringer på Facebook


Når du sier noe på Facebook er det viktig at oppdateringen din engasjerer tilhengerne dine. Ikke minst fordi slikt engasjement hjelper til å gjøre budskapet ditt mer synlig. Det som blir likt, kommentert og delt når langt flere. Her kommer noen korte tips du kan ha i bakhodet.
  1. Skriv kort. Meldinger på under 80 tegn får størst oppmerksomhet.
  2. Bruk iøynefallende bilder. Husk at bilder også kan være noe du lager i PowerPoint som en tydelig graf eller et kort tekstbudskap ala Valentines 14 februar:
  3. Studer Facebook Insight. Lær deg når dine oppdateringer får størst oppmerksomhet. For mange er dette ikke i ”kontortiden”. Tidlig søndag kveld har jeg hatt stor suksess med å publisere for sider på Facebook.
  4. Skriv i en form som oppfordrer til dialog. Inviter brukerne inn. Helst ved å si noe litt smartere enn "lik og del".
  5. Svar raskt, hyggelig og kortfattet. Når noen kommenterer din oppdatering bør du svare. Spesielt  de første kommentarene. Slik hjelper du diskusjonen i gang og gjør oppdateringen din viktig for Facebook.
  6. Mobiliser venner og ansatte. Alle ansatte bør vite at de hjelper en oppdatering frem i lyset ved å like, kommentere eller dele denne.
  7. Skreddersy innholdet når du lenker til innhold på nett.  Når du deler en lenke henter Facebook opp titletag og noe tekst fra siden du vil lenke til. Denne teksten kan du redigere! Gjør det dersom den ikke “passer helt”. Bare beveg musen over henholdsvis overskriften og ingressen på saken du vil lenke til så kan du erstatte teksten her med det du ønsker.
  8. Bruk spørsmål. Spørsmål engasjerer brukerne dine og er en fin måte å høste inn synspunkter på. Her må du ikke bare tenke på “hva ønsker jeg å vite” , men i like stor grad “hva ønsker tilhengerne mine å svare på”. Spørsmål rundt saker tilhengerne er svært opptatt av, eller spørsmål som kan ha en morsom tvist lykkes gjerne best.
  9. Tagg inn sider og personer.  Skriv  @ og så navnet på den du ønsker å tagge inn. Slik får du både en større spredning og økt oppmerksomhet om budskapet ditt.
  10. Vær gjerne morsom. Kan du på en relevant og god måte være morsom er det flott. Vi deler helst med andre det vi smiler av på Facebook.