mandag 30. desember 2013

10 sikre prognoser for 2014

Digitalmarkedsføringslandskapet endrer seg lynraskt. Men noen utviklingstrekk kan vi være temmelig sikre på. Her kommer 10 prognoser jeg er overbevist om at vi slå til i 2014.

1. Penger flyttes fra TV til YouTube. YouTube som reklamefilmkanal er fantastisk. Du betaler kun for de som ser minst 30 sekunder av reklamefilmen din, og du kan frekvensstyre annonsene. Slik kan du elegant plassere annonser i rekkefølge slik at de som har sett annonse nr én to ganger deretter blir eksponert for reklamefilm nr to. Jeg sier ikke at alle skal slutte å annonsere på TV, men mange vil oppleve å få større effekt av en TV-kampanje ved å flytte 10-20% av budsjettet til YouTube. Dessuten åpner YouTube reklamefilmmuligheter for mange som aldri kan klare å regne hjem TV-annonsering. God mulighet for geografisk målretting er for eksempel et klart pluss.

2. Facebook blir langt bedre som annonsekanal. Men alle de gode dataene og mulighetene Facebook sitter på er jeg egentlig litt overrasket over hvor sent de bedrer annonseproduktene sine. Imidlertid har de gjort mye rett i år, og jeg tipper at neste år får vi se både frekevensstyring av annonser og bedre muligheter for retargeting.

3. Lokalavisene trues av målrettet annonsering via Google og Facebook. Mange annonsekroner brukes tradisjonelt i lokalavisene av aktører som kun vil nå sitt nærområde. Blant flertallet av disse er kunnskapen om målrettingsalterantivene på Google og Facebook foreløpig lave. Men kunnskapen øker. Brudesalongen i Arendal vil kanskje droppe Agderposten som annonsekanal når de lærer at på Facebook kan de rette annonsene kun mot kvinner mellom 20 og 45 år som bor i Arendal og er forlovet.

4. Schibsted viser muskler via SPiD. 
SPiD – Schibsted sitt nye innloggings- og betalingssystem er et imponerende stykke arbeid. Jeg blir nå elegant gjenkjent på tvers av nettsteder som Finn, VG, Aftenposten og Bergens Tidende. SPiD gjør at Schibsted er langt bedre rustet for å lykkes med brukerbetaling og at de virkelig kan lansere spennende varianter for målretting av annonser.

5. Vi vil runde 1 million nordmenn på LinkedIn. Og LinkedIn vil øke sin viktighet. Nå har jo LinkedIn også åpnet for promoterte innlegg, ala Facebook. Det utnyttes foreløpig av alt for få bedrifter.

6. Google+ blir langt viktigere. 
Slutt å disse Google+, bruk tjenesten og bli forelsket! Noter deg hvordan Google holder utviklingstempoet oppe og stadig vever Google+ tettere sammen med sine andre løsninger som søk, YouTube og Blogger.

7. Katalogselskapene vil slite. FinnFirma, Internettopplysningen, 180.no, Bedriftsdatabasen og andre som ivrig ringer norske småbedrifter vil oppleve at stadig flere kunder ser at de ikke klarer å regne hjem annonseringen her. Kundene lærer seg isteden å bruke gratisløsninger som Google+ og målrettet søkeordsannonsering.

8. Brukerevalueringer blir viktigere. Et + hos Google, fem stjerner hos Facebook eller en Google-anmeldelse blir synligere og viktigere. Bedriftene må lære seg å ”jakte på” de gode anmeldelsene.

9. Kraftig vekst i remarketing. Få ting er mer effektivt enn målrettet markedsføring mot de som har besøkt nettstedet ditt. Har en bruker puttet en vare i handlekurven men ikke betalt, eller sjekket ut et studium men ikke søkt ennå? I tilfeller som det kan og bør du jakte på disse med målrettede annonser. Her skal Google ha ros for å ha utviklet gode løsninger, jeg tror Facebook kommer etter. I 2014 vil langt flere bedrifter vil se viktigheten av å bruke remarketing rett.

10. Færre vil godta en sjef som ikke er på Facebook. Effektiv bruk av sosiale medier er topp for internkommunikasjon. Lukkede eller hemmelige grupper på Facebook fungerer oftere som en bedrifts intranett. Her må toppsjefene henge med, eller bli valgt bort!