onsdag 16. november 2011

Audun Lysbakken - regjeringens helt i sosiale medier

Audun Lysbakken imponerer i sosiale medier

Audun Lysbakken imponerer i sosiale medier

Regjeringens bruk av sosiale medier er stort sett en stor skuffelse. Vi vet at Stoltenberg og Gahr Støre har opparbeidet seg mange følgere. Resten av regjeringen er fraværende eller har svært laber aktivitet i sosiale medier. Men en stjerne som skinner klarere og klarere finner vi: Audun Lysbakken, trolig SVs nye leder.

Det er ikke antall fans som er avgjørende, det er kvaliteten på kommunikasjonen. Bruker du sosiale medier rett blir du en bedre politiker. Bedre informert, bedre til å lytte, bedre til å kommunisere og bedre til å mobilisere i en valgkamp. Audun Lysbakken er den i regjeringen som mestrer dette best av alle. Bloggen hans ”Rett venstre” og hvordan han kobler denne sammen med Twitter og Facebook burde studeres med måpende forbauselse av sidrompa regjerningskollegaer fra Senterpartiet.

Antall følgere regjeringsmedlemmene har i sosiale medier 16. november 2011



Facebook
Twitter
JensStoltenbergAp
281 099
93 895
JonasGahr StøreAp
53 205
27 046
KristinHalvorsenSV
7 888
16 751
SigbjørnJohnsenAp
2 859
0
AudunLysbakkenSV
2 554
10 608
Liv SigneNavarseteSp
1 463
902
TrondGiskeAp
1 419
9 504
ErikSolheimSV
1 168
4 868
MagnhildMeltveit KleppaSp
462
898
RigmorAasrudAp
352
930
Lars PederBrekkSp
200
94
AnnikenHuitfeldtAp
198
2 772
LisbethBerg-HansenAp
Privat konto
0
GreteFaremoAp
Privat konto
0
OlaBorten MoeSp
Privat konto
0
Karl EirikSchjøtt-PedersenAp
Privat konto
0
EspenBarth EideAp
0
0
Anne-GreteStrøm-ErichsenAp
0
0
ToraAaslandSV
0
0
HanneBjurstrømAp
0
0


Hos Senterpartiet er det bare sorgen, ingen der er flinke til å bruke sosiale medier. Liv Signe Navarsete er den desidert svakeste partilederen i Norge på sosiale medier. Hos SV ser det ut til å gå fra bra til bedre ved en overgang fra Halvorsen til Lysbakken. Om Borten Moe skulle avløse Navarsete vil det jo gå fra verst til enda verre.
Den største skuffelsen i regjeringen er nok Trond Giske. På Twitter har han over 9000 følgere, mens det bare har kommet fire små pip fra ham der siden 1 mai. På Facebook var han helt taus igjennom hele valgkampen, og fikk der spørsmål som ”Hva skal du med en slik side når den ikke er aktiv?”
Når Giske skal utnevne styremedlemmer til Telenor finner han sin gamle kampfelle Hallvar Bakke, da har han ikke lett på LinkedIn akkurat. Hallvard Bakke er helt usynlig i sosiale medier. Telenor har en djerv ambisjon om å være en ledende global mobiloperatør, da har de kanskje fortjent eiere og styremedlemmer som har oppdaget at mobiltelefonen nå kan brukes til mer enn telefonsamtaler og SMS?
Rigmor Aasrud skal ha ros for å være den eneste i regjeringen som har åpnet for at alle kan abonnere på oppdateringer fra hennes private Facebook-profil. Alle burde lære av fornyingsministeren at man kan gjøre noen oppdateringer synlige for alle abonnenter, mer private ting kan man forbeholde venner. De aller mest kjente politikere, som Gahr Støre og partilederne bør opprette en side man kan ”Like”, men de aller fleste andre politikere fra stortingsrepresentanter til ordførere bør følge i Rigmor Asruds fotspor.
Espen Bart Eide, regjeringens fersking, finner vi ikke spor etter i sosiale medier. Litt skuffende synes jeg, forhåpentligvis er det siste gang det utnevnes et nytt regjeringsmedlem uten at man tenker på synligheten til vedkommende på nettsteder som Facebook og Twitter.